Toti ne formam o imagine despre propria persoana.
In actiunile noastre ne bazam pe aceasta imagine.
Interesant
este faptul ca in demersul noastru nu luam in consideratia realitatea,
ci parerea proprie, intrucat pentru noi aprecierea unei situatii are
valoarea realitatii.
Atunci cand comunicarea are de suferit, este lezat si sentimentul stimei de sine.
A comunica eficient inseamna a respecta sentimentul stimei de sine al celuilalt.
De aceea vom fi foarte atenti daca:
- Interlocutorul ne vede intr-o lumina favorabila, ceea ce va spori sentimentul stimei de sine sau
- Celalalt are o parere indoielnica despre noi ceea ce ne va afecta sentimentul stimei de sine.
Comunicarea
decurge defectuos, atunci cand un partener de discutie se concentreaza
atat de mult asupra informatiei, incat uita de persoana careia i se
adreseaza.
Cand unul dintre partenerii de discutie se enerveaza, atunci el nu mai este in stare sa gandeasca rational.
Sentimentul stimei de sine este unitatea centrala a existentei noastre la care raportam, in ultima instanta, totul.
Absolut tot ceea ce facem, intreprindem in ideea de a mentine sentimentul stimei de sine, de a-l conserva sau a-l imbunatati.
Experiment: (Scoate in evidenta un efect imediat la o reactie negativa din jur).
Rugati o persoana A sa enumere zece animale si ceea ce fac ele, de exemplu, cainele latra, pisica miauna, soarecele roade etc.
La
primul animal denumit de aceea persoana, inclinati din cap incurajator.
Cu cel de-al doilea exemplu incepeti experimentul propriuzis.
La
fiecare enumerare ridicati mirat sau contrariat sprancenele, dati din
cap dezaprobator (adica transmiteti un feedback negativ) apoi asteptati.
Cel mult la al treilea sau la al patrulea animal enumerat, persoana
respectiva isi va pierde rabdarea si va interveni, spunand ceva de
genul: “Este un truc?”, “Ce s-a intamplat?”, “Nu stiu exact ce vrei de
la mine” etc.
Nimeni nu poate rezolva optim nici cele mai
simple probleme, atunci cand reactia celor din jur este negativa,
contrara asteptarilor.
EXPERIMENT:
Invitati la dumneavoastra
un prieten care sa va critice, enuntand 15 defecte. Porniti calm de la
premisa ca aceasta critica nu va va afecta, intrucat nu puneti mare pret
pe parerea celorlalti, spunandu-va linistit ca totul nu este decat un
exercitiu. Veti constata ca dupa cel mult sase defecte pronuntate,
dispozitia dumneavoastra va scadea considerabil, ca simtiti nevoia sa va
aparati, dorind sa argumentati ca sunteti totusi o persoana valoroasa,
in pofida criticilor care vi se aduc.
Urmare a acestor constatari se impun urmatoarele precizari:
- sentimentul stimei de sine depinde de rectiile celor din jur;
- reactiile venite din partea celor cu care venim in contact se manifesta intodeauna sub forma comunicarii.
Daca
aveti intentia de a convinge o persoana de un lucru care nu corescpunde
constiintei sale, atunci implicit comiteti un atac la adresa
sentimentului de autostima al acelei persoane. Inevitabil, reactia sa va
fi una defensiva, deoarece constiinta sa, componeta a personalitatii
sale, va simtii nevoia sa se apere.
Orice dovada a existentei
unei neconcordante intre imaginea de sine si imaginea pe care si-a
facut-o celalalt, inseamna automat, o agresiune la adresa sentimentului
stimei de sine.
Orice agresiune la adresa sentimentului stimei de sine da nastere unui sentiment de insatisfactie.
Cu cat cineva este mai indispus, cu atat mai defectuasa va fi comunicarea intre parteneri.
Toti oamenii au nevoie sa li se recunoasca meritele persoanale, sa le fie apreciate rezultatele abtinute.
A comunica eficient inseamna si a acorda atentie trebuintelor aproapelui tau.
Ori
de cate ori avem ocazia ca intr-o discutie sa “strecuram’ o parere
binevoitoare, o constatare amabila, o lauda, un compliment, contribuim
la cresterea sentimentului stimei de sine al interlocutorului.
Factori necesari:
- pretuirea persoanei
- recunoasterea rezultatelor activitatii.
Cu cat doi oameni se pot manifesta liber unul fata de celalat, cu atat mai limitata este aparitia incidentelor.
Indata
ce apare o discrepanta, indata ce unul dintre parteneri nu poate sa
(re)actioneze liber, avem de-a face cu o situatie de criza cu efecte
imprevizibile.
Daca am inteles importanta pe care o are pentru
fiecare dintre noi sentimentul stimei de sine, atunci se cade sa acordam
respectul cuvenit partenerului de dialog.
Si acum o ultima
precizare. Ar fi extrem de periculos, daca cineva si-ar imagina ca toate
aceste lucruri nu se refera la persoana sa, intrucat intodeauna se
simte sigur, si nu cunoaste ce inseamna a te simti intr-o situatie
jenanta.
Regretabil nu este faptul ca un om tipa la altcineva, ca
un asemenea individ nu va pricepe niciodata ca nu a avut dreptate, iar
pericolul pe care il reprezinta este acela ca nu va sti sa respecte
sentimentele semenilor sai.
A comunica eficient inseamna a nu desconsidera trebuintele celorlalti.
Acela care isi simte amenintata securitatea proprie se va preocupa numai de asigurarea acesteia.
Prioritatea o are satisfacerea trebuintei care este in pericol.
Intregul comportament poate fi influentat, modificat sau curmat de manifestarile de afectiune.
Orice
fiinta omeneasca trebuie sa pastreze si sa apere ceea ce are. Si
fiindca omul si-a dezvoltat un sentiment specific al propriei valori, va
trebui sa si-l conserve. “
Am luat cateva lucruri dintr-o
carte. Autoarea este Vera F. Birheinbihl, specialista in comunicare si
limbaj non verbal. Par lucruri foarte simple, dar am banuiala ca le
punem foarte putin in practica. Fiindca par invataturi banale, usor de
accesat, m-am gandit sa le scriu aici. Poate, pentru unii dintre noi vor
fi de trebuita.